Grote platformbedrijven verslinden op dit moment de wereld, een logische evolutie van Marc Andreessen’s voorspelling ‘software is eating the world’. Veel bedrijven richten zich met Digitalisering nog steeds op value chain optimalisatie. Digitale platformen laten zien dat concurrentievoordeel niet langer een optelsom is van alle efficiënties in een keten. Het gaat om de som van alle verbindingen in het netwerk; meer verbindingen staat gelijk aan meer kracht en dominantie in de markt.
Royal FloraHolland wil met Floriday hét digitale ecosysteem worden voor de wereldwijde sierteelt. Hoe pak je dat aan? Grondige renovatie van het IT-landschap en het bouwen aan nieuwe capabilities is slechts één kant van de medaille. De andere zijde is de zingeving van verandering; de purpose als kern voor draagvlak van onderop.
15:00 30 minuten Hoofdzaal Keynote
Gerhard van der Bijl is Chief Digital Officer en CIO bij Royal FloraHolland. Voor zijn start bij Royal FloraHolland, heeft hij onder andere gewerkt bij Reed Elsevier en Wehkamp. Altijd in rollen waarbij hij gewerkt heeft aan het digitaliseren van B2B en B2C bedrijfsmodellen. Hij is van mening dat elke organisatie dramatisch kan worden verbeterd als mensen gaan samenwerken door middel van het toepassen van een modern ‘Company Operating Model’ met een extreme focus op Purpose, Customer en Innovation.
Van der Bijl is winnaar van de Digital Transformers Award 2017, welke jaarlijks wordt toegekend aan een digitaal talent, die een bijzondere en betekenisvolle rol speelt binnen de digitale transformatie van bedrijven. Volgens de jury brengt Van der Bijl vanuit natuurlijk leiderschap een complexe en conservatieve branche volop in beweging. Niet alleen Royal FloraHolland maar de volledige sector transformeert mee.
Met de teams bij Royal FloraHolland, kwekers én klanten werkt hij nu aan de digitalisering van ’s werelds grootste marktplaats voor bloemen en planten.